Tuntutlah ilmu sebelum ilmu itu diangkat. Ilmu diangkat dengan meninggalnya para ulama. Orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu memiliki kedudukan yang sama dalam hal pahala. Sesungguhnya manusia itu hanya ada dua, orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu. Dan tidak ada kebaikan pada diri manusia yang selainnya.

(Abu Darda')

siapa saya?

My photo
hanya seorang insan yang ingin membersihkan diri ini dari segala dosa..andai saja air mata ini dapat membasuh segala dosaku,maka ku pohon padaMU ya Allah janganlah Engkau keringkan ia dari mengalir ke pipi..aku hanyalah hambaMu yang hina..yang mengharap pengampunan dariMu..yang mencari jalanMu..yang akhirnya pasti kembali padaMu..
gravatar

BFF - BEST FRIEND FILLAH

Assalamualaikum semua. Semoga sihat & ceria selalu insyaAllah =)

Hari ni saya nak kongsi cerita pasal kawan, rakan, sahabat, teman, friends atau apa2 je nama panggilan yang sama erti dengannya. Semua orang ada kawan kan? Macam mustahil je kalau takde kawan ni. At least mesti ada walaupun sorang kan? Bukan takde kawan, tapi kurang. Huhu =)

Best ke kalau selalu sorang2 ni? Sampai dilabel forever alone. Tak bosan ke? Kalau orang yang macam saya ni, kecoh sana sini, mesti bosan kan kalau sorang2. Rasa sunyi je. Tapi biasa la, lain orang lain cara. Asalkan bahagia. Kan3. Andai tiada insan di sisi, jangan khuatir kerana Allah sentiasa di sisi jika kita sentiasa mengingatiNya. InsyaAllah =)

Selalu kita dengar istilah BFF ni kan. Best Friends Forever. Siap ada BFFL, Best Friends For Life. Huhu. Macam2 la. Tapi yang paling saya suka, BFF, Best Friend Fillah. Kalau bahasa Arab biasanya ukhuwwah fillah. Kalau dalam konteks sahabat ni maksudnya bersahabat kerana Allah. Sweet tak? Mungkin ada yang anggap "Skema nye..bersahabat kerana Allah..ayat skema..cliche.." Terpulang kepada masing2 punya pandangan. Bergantung kepada kawan yang macam mana yang kita harapkan =)

Saya sangat suka kalau orang yang berkawan dengan saya kerana Allah. Bukan apa, kita tak tau kan sejauh mana orang tu ikhlas nak berkawan dengan kita. Jadi, kalau orang yang berkawan kerana Allah ni insyaAllah ikhlas kan. Tapi macam mana nak tau orang tu berkawan dengan kita kerana Allah? Macam mana ek? Hurmm..

Best kan kalau ada kawan yang boleh bimbing kita. Kawan yang nak bersama2 kita, bukan di dunia je, tapi akhirat juga. Kawan yang boleh genggam kita sampai syurga. Best nye masuk syurga sama2. Walaupun hakikat nak masuk syurga tu bukannya senang.

Saya sendiri pun ada ramai kawan, dan saya yakin awak juga =) Kawan2 saya takde la semuanya bertudung labuh ke apa. Boleh dikatakan lagi ramai kawan2 saya yang free hair dari yang bertudung. Bagi saya yang paling penting jangan pernah sisihkan sesiapa. Berkawanlah seramai yang mungkin. Cuma kena pandai jaga diri. Kalau ada kawan yang ajak2 untuk buat benda pelik2 tu, jangan la ikut. Tapi jangan pula terus tinggalkan diorang. Usaha untuk tarik diorang balik ke pangkal jalan. That is so my style =)

Bukan apa, ramai yang akan terus tinggalkan kawan2 diorang kalau diorang buat benda tak elok. Tak kesian kat diorang ke? Kalau nak masuk syurga, nak masuk sorang2 ke? Huhu. Tak syok la kalau sorang2 kan. Yang paling tak menahan nye kalau yang bertudung labuh nak geng dengan yang sewaktu dengannya je. Makin la buat diorang ni takut nak dekat. Huhu. Maaf sape2 yang terasa. No offense =)



Dan diri saya, memang saya akui saya bukanlah yang jenis skema orangnya. Agak gila2 juga. Tapi tak tau la kot2 ada yang anggap saya ni skema. Kalau ada syukurlah. Hehe. Bukan apa, saya suka bergaul dengan semua orang. Buat lawak sikit, sebab suka tengok orang gelak. Selalu aje saya yang gelak lebih2. Apa2 pun, jangan nak gelak2 sangat. Jangan pula nak sedih2 sangat. Bersederhana =)

Bila kita gila2 ni, ramai la jugak kadang2 salah faham dengan kita. Mungkin ada yang anggap tak kena dengan tema tudung labuh yang ada pada diri ni. Salah ke? Saya rasa tak salah kan. Selagi saya jaga batas, sesuai dengan syariat Islam, that should be ok rite? Kalau asyik nak skema je, orang pun boring tau. Tak menarik. Orang pun tak tertarik dengan dakwah yang kita nak sampaikan tu. Huhu =)

Pantang saya kalau ada kawan yang backstabbing ni. Memang saya pantang. Ibarat makan daging sendiri tau tak. Huhu. Gaduh sikit mula lah canang cerita sana sini. Masa berkawan bukan main, masa gaduh lagi tak boleh main. Best ke tikam2 kawan ni? Best ke kutuk2 kawan dari belakang ni? Jangan sampai kawan yang kita kutuk2 tu la yang tolong kita satu hari nanti. Dan jangan jadi batu api!

Yang paling penting, insan yang berkawan dengan saya, terima saya seadanya, saya sayang korang sangat2! Korang la Best Friends Fillah saya. Maaf kalau ada yang menyampah dengan perangai gila2 or childish or kanak2 ribena saya ni. Biar gila2, asalkan tak gila =D

*Sahabat, genggam daku sampai syurga =)


assalam, mira..

dulu ana ada perasan yg enti ada post kat fb satu hadis bkenaan ukhwah..ukhwah atas dasar taqwa..

xsilap ana, enti la yg post..boleh tak bagi ana hadis tu, matan dan maksud dia..ana tengah susun satu modul ringkas bkenaan ukhwah, tu yg nak kumpul hadis2 bkenaan tajuk tu..

syukran.. =)

my mentor..really proud to be ur bff..:D

akhi helmi: wa'alaikumussalam..maaf lmbat..a'ah ana yg post..bukan hadis..boleh rujuk surah az-zukhruf ayat 67 =)

najiha: wuuuu..proud to have u as my protege..haha..BFF tu~~~

Islamic Hijri Calendar

Followers

leave ur comments here ^_^

visit me on Facebook ^_^

Popular Posts Last 7 days

Popular Posts All Time