Tuntutlah ilmu sebelum ilmu itu diangkat. Ilmu diangkat dengan meninggalnya para ulama. Orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu memiliki kedudukan yang sama dalam hal pahala. Sesungguhnya manusia itu hanya ada dua, orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu. Dan tidak ada kebaikan pada diri manusia yang selainnya.

(Abu Darda')

siapa saya?

My photo
hanya seorang insan yang ingin membersihkan diri ini dari segala dosa..andai saja air mata ini dapat membasuh segala dosaku,maka ku pohon padaMU ya Allah janganlah Engkau keringkan ia dari mengalir ke pipi..aku hanyalah hambaMu yang hina..yang mengharap pengampunan dariMu..yang mencari jalanMu..yang akhirnya pasti kembali padaMu..
gravatar

SYUKURLAH kerana setiap dugaan pasti ada hikmahnya..

Sahabat..semoga kalian sentiasa bahagia dan tabah dalam mengharungi dugaan hidup..coretanku pd kali ini biasa2 saja..hanya ingin memetik sedikit berkaitan dugaan hidup..

A>Saya berasal dari kampung..dilahirkan dalam sebuah keluarga yang miskin..segalanya yang saya mahukan jika berkaitan dengan wang ringgit pasti sukar untuk ditunaikan..kerana keluarga saya tidak mampu..seringkali saya merungut kenapa nasib saya malang seperti ini..cemburu melihat kehidupan kawan2 yang senang lenang.."alangkah bahagianya hidup aku andai aku dpt mnjadi seperti mereka.."

B>Saya pula hidup mewah,kaya raya,senang lenang..apa sahaja yg saya inginkan,pasti akan ditunaikan..segalanya seperti mampu dibeli dengan wang tunai..cakap je nk ape,msti dapat punye..tp ada satu perkara yang sangat saya inginkan berbanding perkara lain..kasih sayang ibu dan bapa..ibu dan bapa saya atau mummy and daddy saya sibuk bekerja smpai kami tiada masa untuk bersama..sudah lama kami x brsembang,brtanya khabar dgn satu sama lain..sibuk mengejar harta dunia,tetapi lupa untuk menambah bekalan ke akhirat..

C>Saya pula bahagia dengan keluarga saya..status kewangan,x miskin x kaya..sederhana sahaja..alhamdulillah keluarga saya sgt mementingkan soal agama..mcm sempurna je kan?tp saya juga ade kekurangan...saya dilahirkan dlm keadaan lain drpd org lain..org lain ade 2 kaki..tp saya ade 1 kaki je..cemburu jugak bila tengok org lain dpt bjalan,brlari ke sana ke mari..sedangkan saya dr kecik lagi x prnah merasakan semua itu..

D>Tiba giliran saya pulak..saya ade lengkap seluruh anggota tubuh badan..normal la..tp saya x pernah merasai kasih sayang ibu bapa saya..bukan kerana mereka sibuk bekerja,tp mereka telah kembali ke rahmatullah..sejak saya lahir lagi,saya belum prnah brjumpa dgn mereka..saya x sempat untuk menatap wajah mereka..cuma saya boleh doakan kesejahteraan mereka di sana..best ke ada keluarga?entah la..saya x tau mcm mana nk mnjawabnya..sbb saya x prnah merasainya..kadangkala cemburu juga melihat sahabat2 yang bahagia brsama keluarga masing2..dipeluk,dicium oleh ibu bapa masing2..

E>Dan saya..dikurniakan wajah yang sgt rupawan..fizikal yang menarik..suara yang merdu..pendek kata memang cantik la..tp saya x dpt lg nk mengamati diri saya yang cantik ini kerana Allah telah menarik balik nikmat yang dikurniakan kepada saya..saya sudah x dpt melihat..buta..dunia saya kini gelap..sgt cemburu bila trdengar org lain memuji itu dan ini,semuanya cntik..sedangkan saya x dpt melihat kecantikan itu..

A,B,C,D dan E merasakan hidup mereka x brmakna lagi..mereka sudah putus asa,x mahu lagi teruskan kehidupan masing2..saat mereka ingin mengakhiri kehidupan masing2,mereka trdengar lagu Langkah Tercipta - UNIC yang sedang dimainkan di radio..xtau la dr mana dtgnya bunyi radio itu..tp mereka membatalkan seketika rncangan mereka oleh kerana lirik lagu itu yang penuh brmakna..

Semalam aku kelukaan,
kecewa kehampaan,
mencalar ketabahan,
mimpi yang sering ku harapkan,
menjadi kenyataan,
namun tak kesampaian.

Allah…
Inginku hentikan langkah ini,
bagaikan tak mampu untuk ku bertahan,
semangat tenggelam,
lemah daya,
haruskah aku mengalah,
namun jiwaku berbisik,
inilah dugaan.

Dan langkahku kini terbuka,
pada hikmah dugaan,
uji keimanan (menguji keimanan),
tak dilontarkanNya ujian,
di luar kekuatan,
setiap diri insan.

Allah…
Pimpinlah diriku,
tuk bangkit semula,
meneruskan langkah,
perjuangan ini,
cekalkan hati dan semangatku,
kurniakan ketabahan,
agar mimpi jadi nyata,
padaMu ku meminta.

Daku mohon agung kudratMu,
wahai Tuhan yang satu,
segalanya dariMu.



Suatu hari A,B,C,D dan E ditakdirkan brjumpa satu sama lain..mereka mnjadi kawan karib..semakin lama mereka berkawan,semakin itulah mereka sedar bahawa setiap orang ade dugaannya yg trsendiri..pada mulanya tmbul juga sifat iri hati trhadap satu sama lain..si miskin cemburu dgn si kaya..yg x cantik cemburu dgn yg cantik..masing2 cemburu dgn kelebihan nmasing2..namun mereka sedar,ini semua dugaan semata2..mereka mula bersyukur dgn setiap nikmat yang mereka ada..yg paling penting,hidup mestilah taat kepada Pencipta..

Sejak itu,mereka menjadi muslimah sejati,di mana mereka taat akan suruhan agama..mereka menyesal kerana sebelum ini mereka tidak bersyukur dgn apa yang mereka ada..mereka dibutakan dgn nikmat dunia..sedang duduk2 brsembang,mereka trdengar sebuah lagu..

Cipta dari segumpal darah,
jelma seraut wajah,
rahsia agungnya kudrat Tuhan.

Dan dihembuskan nyawa,
diikatkan janji,
tunduk hanya kepadaNYA.

Namun hakikatnya hidup sarat pesona dusta,
dugaan tuk menguji kehambaan,
tiada tempat berlindung dari fitnah dunia,
selain perlindunganNYA.

Berkurun terukir sejarah alpa,
manusia dihanyut indah yang fana,
terlupa pada fitrah wujudnya,
hanya ditaraf hamba.

Tenggelam pada bisikan dunia,
tak sedar langkah mudik ke sengsara,
tergoda pada hasut sengketa,
rebut fatamorgana.

Telah disuluhkan laluan,
diberi segala pedoman,
seiring akal dan fikiran,
mengapa kehilangan.

Telah tertulis pengakhiran,
pada selembar takdir insan,
jiwan yang penuh penyerahan,
Itu yang dijanji syurga..



Tanpa disedari,air mata mereka mengalir..sungguh mereka menyesal akan perbuatan mereka yang trdahulu..hanyut dgn dunia..betapa tingginya nilai hidayah Allah..namun mereka sedih kerana ramai lg sahabat2 lain yg belum dikurniakan hidayah..masih lagi hanyut dlm fitnah dunia..seandainya mereka tidak diuji dengan dugaan2 itu,adakah mereka akan sedar??mereka muhasabah diri masing2..sesungguhnya setiap yg berlaku itu pasti ada hikmahnya..alhamdulillah..

terima kasih! =)

banyak memberi kesan pd sy.

same2..hehehehe..coretan yg biase2 je..ayat pun lintang pukang..cuma harap mesej yg nk disampaikan jelas la...

subhanaullah... Maha Suci Allah SWT yang menjadikan sesuatu pasti ada hikmahnya.. untuk di dan shbt2 jgn melihat sesuatu kejadian pada pndngn negatif tapi lihat pada ibrah dan hikmah disebalik kejadian..
bersyukurlah dgn apa yg ada.. sesungguhnya tiada satu pun milik kita, dan semuanya adalah milik Allah SWT...

Islamic Hijri Calendar

Followers

leave ur comments here ^_^

visit me on Facebook ^_^

Popular Posts Last 7 days

Popular Posts All Time