Tuntutlah ilmu sebelum ilmu itu diangkat. Ilmu diangkat dengan meninggalnya para ulama. Orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu memiliki kedudukan yang sama dalam hal pahala. Sesungguhnya manusia itu hanya ada dua, orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu. Dan tidak ada kebaikan pada diri manusia yang selainnya.

(Abu Darda')

siapa saya?

My photo
hanya seorang insan yang ingin membersihkan diri ini dari segala dosa..andai saja air mata ini dapat membasuh segala dosaku,maka ku pohon padaMU ya Allah janganlah Engkau keringkan ia dari mengalir ke pipi..aku hanyalah hambaMu yang hina..yang mengharap pengampunan dariMu..yang mencari jalanMu..yang akhirnya pasti kembali padaMu..
gravatar

AKU KAN SIBUK...MANE ADE MASE NAK SOLAT..


lama sudah x update blog..rindu tu mmg la rindu,tp memandangkan byk kerja2 dan assignment yg menanti,hajat nak update blog trpaksa dibekukan buat smntara waktu..hehehe


brbicara soal sibuk ni..trdetik hati ana untuk menyatakan pndapat ana..kadang2 ana sedih bila ana lihat kalau ada sahabat2 yang abaikan prkara2 yg wajib gara2 nak siapkn kerja masing2..

prkara2 yg wajib????ape 2....?

hehe..yela....cntohnye mcm solat la...ramai yg ana lihat abaikan solat semata2 krn nak siapkan kerja..knapa mesti tinggalkn solat?adakah kerja2 "untuk dunia" itu lebih pnting brbanding kerja2 "untuk akhirat"..?ana xnak jawab soalan ini..masing2 dikurniakan akal fikiran..renung2kanlah dan fikirlah sendiri jawapannya..

rasa2nya semua orang tau bahawa solat itu "tiang agama"..emm..tp kalau solat pun dah ditinggalkan..mksudnye dah xde la tiang nya..jadi,kukuh ke agama kalau mcm 2??mari kita fikir sama2..kalau rumah,xde tiang....ape akan jadi..?adakah rumah tu akan terus kukuh..?atau besar kemungkinan ia akan roboh..?

apa salahnya luangkan sedikit masa je untuk solat..bknnya lama pn solat tu..xkn la kerja x siap gara2 kita tunaikan solat...kan....

bila kita lewatkan solat pun x elok jgk..usahalah sebaik mungkin untuk solat di awal waktu..byk kelemahan melewatkan solat ni..cuba kita bandingkan antara solat di awal waktu dgn solat di akhir waktu atau lambatkn solat,yang mana satu solat kita lebih khusyuk.?kadang2 ada yang solat betul2 di penghujung waktu..masa ni mula la solat "laju2"..takut trlepas waktu..kan2..jadi,khusyuk ke mcm ni.?

emm..bila da ckp pasal x elok lewatkn solat..mula lah ade yg trdetik "xnak solat la..ye la,kan x elok lewatkn solat..ni da lewat ni..xyah solat la..same je..x elok jgk.."

ana nk komen satu je pasal prkara mcm ni.. "..better late than never.."
nk ana translate kan ke??mksudnye "lebih baik lambat drpd x buat langsung..!"

jadi,suka ana nak cakap kat sini..tunaikanlah solat walau sesibuk mana pun kita..xkan berkat perkara yang kita lakukan kalau kita abaikan perintah Allah..lebih2 lagi solat..ana x sertakan hadis kat sini bkn apa..sbb ana rasa dah byk post yg ckp pasal solat,bg hadis2 dan dalil2..ade jgk yg xnak terima..jadi ana post dan cakap2 mcm ni skadar untuk buat kita sama2 brfikir dan muhasabah diri..marilah kita sama2 mnjadi insan yang brjaya bukan saja di dunia,bahkan di akhirat kelak..

wallahua'lam..

Islamic Hijri Calendar

Followers

leave ur comments here ^_^

visit me on Facebook ^_^

Popular Posts Last 7 days

Popular Posts All Time