Tuntutlah ilmu sebelum ilmu itu diangkat. Ilmu diangkat dengan meninggalnya para ulama. Orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu memiliki kedudukan yang sama dalam hal pahala. Sesungguhnya manusia itu hanya ada dua, orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu. Dan tidak ada kebaikan pada diri manusia yang selainnya.

(Abu Darda')

siapa saya?

My photo
hanya seorang insan yang ingin membersihkan diri ini dari segala dosa..andai saja air mata ini dapat membasuh segala dosaku,maka ku pohon padaMU ya Allah janganlah Engkau keringkan ia dari mengalir ke pipi..aku hanyalah hambaMu yang hina..yang mengharap pengampunan dariMu..yang mencari jalanMu..yang akhirnya pasti kembali padaMu..
gravatar

TUNTUTAN KERJAYA : Perlukah Sampai Berbogel????

Hilang akal dan x tahu malu.. Itu antara reaksi spontan rakyat Malaysia stelah dikejutkan dgn pengakuan berani mati seorg pelakon lelaki tanah air minggu lalu.. Pelakon berbangga Melayu itu mengaku telah melakonkan adegan panas di dlm sbuah filem trbitan tmpatan.. Demi memastikan lakonannye itu nampak lebih realistik, dia memilih untuk berbogel ketika mnjiwai slah satu babak di dlm blik mndi.. Alasan pelakon baru yg juga beragama Islam itu ckup mudah.. Aksi bogel itu dipilihnya atas tuntutan seni n kerjayanya sbg anak wayang.. Juga dia optimis dgn beraksi sdemikian rupa, mampu mmberi positif kpd masyarakat bkenaan realiti sbenar khidupan glongan transeksual yg diangkat mnjadi tema utama dlm filem trsebut..
Memang x dpt diterima akal.. Tetapi jika ditinjau dlm atmosfera industri perfileman luar negara, isu ini sudah trlalu biasa.. Atas alasan yg sama juga, berbogel atau melakonkan babak dlm apa jua keadaan, sanggup dilakukan mereka pd dasar professionalisme selaku pemain watak.. Ia x prnah mnjadi masalah di sana.. Namun masalahnye kini, dasar trsebut sudah mula mnjadi pegangan segelintir pelakon tmpatan.. Demi populariti dan kebekersanan knonnya, ada yg trlupa garis pnduan sbenar yg seharusnya dijadikan pegangan.. Apabila tntutan kerjaya lebih dilihat mmpunyai nilai tggi brbanding tuntutan agama, maka jadilah apa yg telah trjadi.. Aib bukan lgi mnjadi milik peribadi..
Kontroversi n artis itu sebati bgai isi n kuku.. Jenuh sudah kita disajikan dgn plbagai ragam n kisah golongan ini.. Ada positif, namun perlu diakui byknya negatif.. Baru2 ini, sekali lg darjah termometer industri hiburan tanah air kmbali meledak dgn isu yg ckup panas..
Bukan lagi mngenai kes2 kebiasaan mereka sperti ditangkap basah, positif dadah, brgaduh ataupun mggayakan fesyen pkaian trdedah.. Kali ini lebih berani.. Seorang pelakon lelaki beragama Islam tiba2 tampil mmbuat pengakuan, sanggup berbogel demi mnjiwai watak lakonannya.. Lebih berani lagi, dye juga mengaku melakukan aksi bogel itu dgn niat untuk bekerja..
Ketika mmbaca laporan di akhbar, pasti ramai yg mengurut dada.. Pening memikirkan betapa singkat pemikiran pelakon yg masih bergelar mahasiswa itu merencana baik buruk tndakan trsebut yg dikatakannya sbg perlu..
Sama ada dia rasional mggunakan akal fikiran atau dipengaruhi nafsu serakah semata2, tindakan trsebut jelas brtentangan dgn agama serta melanggar norma budaya masyarakat.. Namun begitu, berhadapan dgn dunia serba maju serba canggih, memungkinkan apa saja untuk berlaku.. Yg bkn artis juga bleh mnjadi popular dlm sekelip mata.. Lebih2 lagi brsangkut-paut dgn prkara yg mmbangkitkn berahi..
Kalau diikutkan, pasti ramai jumlahnya anak2 gadis di luar sana mnjalani rutin hdup ketika ini dlm tekanan.. Terkenal stelah aksi sndiri yg dirakam kononnya untuk koleksi peribadi, telah trsebar ke segenap pelusuk alam angkara silap percaturan..
Kehidupan hari ini mmg ckup mncabar.. Sikap berhati2 serta mnjaga diri sndiri dgn sebaiknya mnuntut komitmen tggi drpd stiap individu.. Jika empunya diri pn seakan x peduli dgn keaiban mlik sndiri, mudah ksilapan trsebut diambil kesempatan pihak yg x btanggungjwb..
Aib yg mula trdedah dimanipulasi untuk mnjatuhkan maruah diri seseorg.. Ataupun peluang itu digunakan untuk mngaut keuntungan.. Ya, itu adalah sebahagian realiti khidupan yg perlu diakui..
Mnjaga khormatan diri sndiri dan org lain mrupakan tggungjwb ke atas stiap umat Islam.. Prkara yg dirasakan boleh memalukan dan menimbulkan kemarahan n rasa x senang masyarakat sepatutnya disembunyikan drpd pngetahuan umum..
Malah perintah mnjaga kehormatan ini juga telah jelas dinyatakan Rasulullah SAW yg brmaksud: "Setiap org Islam ke atas org Islam yg lain itu diharamkan darahnya (tidak boleh mmbunuhnya), haram pula hartanya (tidak boleh merampasnya) dan haram pula kehormatannya (tidak boleh mngumpat." ~Hadis riwayat Imam Muslim~
Keterujaan n rasa ingin tahu yg tinggi mngenai kisah keaiban org lain x dpt dinafikan sudah mnjadi tabiat segelintir masyarakat.. Adakalanya cerita yg sedikit sengaja disensasi n ditokok tmbah hingga x masuk akal.. Allah SWT juga telah mnjanjikan azab yg pedih bg mereka yg gemar mnyebarkan aib org lain.. FirmanNya yg brmaksud: "Sesungguhnya org2 yg ingin agar berita prbuatan yg amat keji trsiar keji trsiar di kalangan org2 yg beriman, bg mereka azab yg pedih di dunia dan di akhirat." ~Surah An-Nur : 19~
Bg stiap kjadian yg telah brlaku brhubung soal kesanggupan individu menggadai maruah n harga diri demi mncapai matlamat peribadi, ini sama sekali x boleh dipandang ringan.. Mmg manusia x dpt lari drpd melakukan ksilapan.. Dan ksilapan tndakan bpandukan hawa nafsu itu sepatutnya dijadikan sempadan..
Juga perlu sntiasa mngingatkan diri bhw matlamat x pernah menghalalkan cara.. Biar apa jua keadaan n situasi, tuntutan agama tetap mnjadi nadi.. Garis pnduan Al-Quran dan As-Sunnah perlu diikuti..
Apa yg pnting, drpd kita terus seronok mncari n mndedahkan keaiban org lain, cermin dlu keaiban ataupun kekurangan yg ada pd diri sndiri.. Agar kita semua dpt mmbebaskan diri drpd melakukan pkara2 yg jelas brdosa dan berunsur mksiat..
Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya beruntunglah (thuubaa) mereka yg disibukkan oleh aibnya (sndiri) drpd mmbicarakan keaiban org lain." ~Hadis riwayat al-Bazzaar~
Oleh itu sama2lah belajar drpd kesilapan.. Semoga kita semua trgolong dlm golongan yg beruntung ini.. Jaga diri, hiasi peribadi...........

Islamic Hijri Calendar

Followers

leave ur comments here ^_^

visit me on Facebook ^_^

Popular Posts Last 7 days

Popular Posts All Time